Velkommen

Betty Sørensen Parken er beliggende i naturskønne omgivelser på skrænten i Mølholm med en fantastiskudsigt over Vejle Fjord. Parken blev indviet i 2006 og består af centrets 36 boliger, 20 ældreboliger og 20 seniorboliger. Tanken bag Betty Sørensen Parkens boligform er et godt naboskab, – et liv, som leves individuelt og samtidig i fællesskab med mulighed for at danne netværk efter behov.

Centret fungerer som omdrejningspunkt for de omkringliggende boliger. Beboere kan frit benytte hovedbygningens faciliteter i form af blandt andet møderum, aktivitetslokaler og restaurant. Udover at udføre visiteret pleje og praktisk bistand udbyder Betty Sørensen Parken tilkøb – dvs. serviceydelser mod betaling.

Individualitet og selvbestemmelse

Individualitet og selvbestemmelse er grundværdierne i den humanistiske tilgang i Betty Sørensen Parken. Organisationens tilgang til arbejdet er baseret på opfattelsen af, at vi er forskellige – også i den tredje alder.

Selvbestemmelse og tryghed er omdrejningspunktet, uanset livssituation, alder og helbred. Medarbejderne i Betty Sørensen Parken ønsker at imødekomme samt fastholde beboernes forskellighed og går derfor individuelt til hver enkelt. Organisationens værdier og tilbud om tilkøb er blandt de elementer, som har gjort, at centret karakteriseres som nytænkende på ældreområdet.

Værdigrundlag

Vi arbejder for at opfylde vores vision ud fra fem værdier:

Ligeværdigt samarbejde – Vi møder mennesker med tillid. Vi ønsker at være velkomne – og at man føler sig velkommen hos os.

Høj faglighed – Vores indsats og resultater afspejler, at kvalitet er målet. Vi modtager kritik konstruktivt, fordi vi ønsker at udvikle og lære.

Plads til forskellighed – Vi kan lide, at der er højt til loftet. Vi tror på, at viljen til at lytte til hinanden og friheden til at se tingene fra forskellige vinkler giver de bedste resultater. Vi går sammen, men ikke i takt.

Familien er værdifuld – Vi værdsætter samarbejdet med familie og pårørende. Sammen gør vi, hvad der er muligt for, at det enkelte menneske kan fortsætte sine vaner og traditioner.

Æstetiske omgivelser – Vi gør os umage for at skabe omgivelser, som hver dag glæder både sanserne og sindet.

OK-FONDENs værdighedspolitik

Pårørende

Betty Sørensens fjerde værdi lyder: “Familien er værdifuld”. Værdien udspringer af ønsket om at bevare de relationer, der giver glæde og livskvalitet. Derfor er de pårørende en forankret del af livet i Betty Sørensen Parken.

Det er via dialogen, at et godt samarbejde mellem pårørende og personale etableres og fastholdes. Derfor synes vi, at det er vigtigt, at de pårørende tager aktivt del i beboerens liv og kommer til personalet, både når det hele går godt og når der er noget, de pårørende eller beboere ønsker gjort anderledes.

Tilkøb

På OK-Fondens centret, Betty Sørensen Parken, er vi af den overbevisning, at beboere skal have mulighed for at forsøde tilværelsen.

Derfor er tilkøbsydelser en af grundpillerne bag opførelsen af Betty Sørensen Parken. Tilkøbsydelser er ydelser, som tilbydes alle borgere i Vejle Kommune. Det vil sige både beboere, pårørende og andre interesserede.

Tilkøbsydelser er varer eller serviceydelser, der ligger udover Vejle Kommunes visiterede ydelser. Tilkøbsydelser er mod egenbetaling og udføres af Betty Sørensen Parkens personale.

Tilkøbsydelser kan eksempelvis være ledsagelse til tandlæge, ekstra rengøring, ophæng af billeder og gardiner eller opsyn af hjem under ferieophold.

For nærmere information kontakt os på telefonnummer 7660 8100 eller ved personlig henvendelse.

Mere information om tilkøb

Projekt pårørende til mennesker med demens

At være pårørende til et menneske med demens, der flytter på plejecenter, er for mange en ny situation forbundet med følesen af afsavn og tab. Mange pårørende har brug for støtte og viden om f.eks. de nye rammer og muligheder ex. ift. plejetilbud, ansvar og indflydelse.

I et omfattende projekt har man i OK-Fonden undersøgt, hvilke tanker og forventninger de pårørende har til det liv, der skal fortsætte, efter at et nært familiemedlem, ven, nabo eller kollega med demens er flyttet i en plejebolig.

I Betty Sørensen Parken ser vi de pårørende som et vigtigt aktiv med interesser, ressourcer og viden, der kan bidrage til at skabe livskvalitet for beboerne. Som en del af projektet blev der produceret fem kortfilm, der giver viden om og indblik i de forskellige elementer, der fylder for pårørende til et menneske med demens. I videoerne optræder pårørende, beboere og personale fra Fondens forskellige enheder i hele landet.

Valg af tilknyttet plejehjemslæge

I nedenstående link finder du information om muligheden for at tilvælge centrets plejehjemslæge.

Betty Sørensen Parkens bestyrelse består af:

• Formand: Paul Erik Weidemann
  • Næstformand: Mikkel Schlüter Friis
  • Medlem: Lene Lyngsø
  • Medlem: Ulrik Ahrendt-Jensen
  • Deltager: Mikkel Damgaards
  • Chef for enheden Betty Sørensen Parken deltager også i bestyrelsesmøder.

Tilsyn