De fleste plejehjem i Danmark er enten kommunale eller selvejende med driftsoverenskomst med en kommune. Herudover findes nogle plejehjem, som hverken er kommunale eller har driftsoverenskomst med en kommune. De kaldes friplejehjem. At være et friplejehjem betyder, at borgere fra hele landet er velkomne til at bo på plejehjemmet. Det betyder også, at hverdagen tilpasses de beboere, som bor på friplejehjemmet samt de borgere, som ønsker at deltage i husets aktiviteter eller blot spise i husets restaurant.

Hvad er et friplejehjem? Hvordan får man en plads på et friplejehjem? Hvad koster det at bo på et friplejehjem? Kan man købe sig til en plads på et friplejehjem? Spørgsmålene er mange, men her er lidt fakta, der gerne skulle svare på det meste:

Til det sidste: Nej, man kan ikke købe sig ind. Det er borgerens hjemkommune, der ved en visitation afgør, om en borger er berettiget til en plejebolig. Hvis man af sin hjemkommune er visiteret til en plejebolig, kan man frit vælge, om man vil bo i en kommunal plejebolig eller på et friplejehjem. Vælger man et friplejehjem, kan hjemkommunen indgå en aftale hvor som helst i landet.

Der er ingen forskel i borgerens betaling for en plads på et kommunalt plejehjem eller et friplejehjem.

Et friplejehjem ejes og drives ikke af en kommune men typisk af en selvejende institution og med udgangspunkt i holdninger og værdier. En selvejende institution skal ikke tjene penge eller give overskud til en ejer.

Medarbejdere

Her på Himmelev Gl. Præstegård er medarbejderne ”guldet” for beboerne. Det er dem, som gør en stor forskel i hverdagen. En stor del af medarbejderne har været ansat her i mange år. Vi vil kendes på “ånden”, den gode stemning, nærvær, rummeligheden, den gode mad, kreativiteten, og den menneskelige forståelse.

Vi lægger derfor vægt på at ansætte de rigtige mennesker i faste stillinger. Samtidig er vi åbne for at modtage engagerede folk i praktik eller arbejdsprøvning.

• Som medarbejder skal man være tålmodig, kreativ og have det overskud, der skal til for at rumme mennesker med demens i alle afskygninger.
  • Man skal være villig til at indgå i et udviklingsforløb, fagligt og personligt, som styrker det gode samarbejde og husets ånd.
  • Uanset uddannelse eller funktion er vi alle ansat med samme formål: At beboerne får et behageligt, indholdsrigt, spændende og værdigt liv på Himmelev Gl. Præstegård. Et liv hvor livet leves – hele livet!
  • Alle har derfor et ansvar for at udfylde de opgaver, der hører til deres kompetencer, men skal også kunne indgå i løsningen andre opgaver, der fremkommer, for at hjemmet fungerer optimalt.
  • Alle medarbejdere har en relevant uddannelse, og vi spænder bredt med henholdsvis social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere, social -og sundhedsassistenter, plejehjemsassistenter, sygeplejersker, fysioterapeut, servicemedarbejdere, Ernæringsteknolog, ernæringsassistenter, pedel og en administrativ medarbejder.
  • Udover de faste medarbejdere har vi et afløserkorps som består af løst tilknyttede medarbejdere, som kan træde til, når der er behov for det, fx til afløsning i ferieperioder.

Du kan se hvad vi søger af medarbejder på vores forside ved at klikke på “Se alle ledige stillinger i OK-fonden”

Du er altid velkommen til at sende en uopfordret ansøgning til 130.hgp@ok-fonden.dk

Sorter efter: Fagområde eller alfabetisk visning
Lillian Sørensen
Afdelingsleder Oliven- og Kirsebærstræde
Rikke Søder
Afdelingsleder Lotus- og Violstræde

Køkken

På Himmelev Gl. Præstegård har vi vores eget køkken hvor al mad bliver tilberedt af veluddannede medarbejdere. Der serveres varm mad til aften og pårørende har mulighed for at spise med, efter aftale med køkkenet.

Vores køkkenchef planlægger menuen efter beboernes ønsker, og der tages hensyn til “kan godt lide”-diæt. Der er altid hjemmebag til eftermiddagskaffen og tilbud om frisk frugt.

Aftensmaden serveres på stræderne sammen med aftenpersonalet i strædekøkkenet ved terrassen, eller som beboeren ønsker.

Der bliver serveret snaps til silden om søndagen, samt vine og øl til festlige lejligheder, og når lejligheden byder sig. Man kan altid købe både øl og vin.

Beboerne har indflydelse på dagens menu – både ved direkte ønsker og ved at deltage i plejehjemmets kostudvalg, som holder møde en gang om måneden

Vi tilbereder vores mad fra bunden af frisk kød og friske grøntsager. Vi bruger ind imellem fortilberedte produkter, fx til kage, hvis der ikke det er muligt at fremstille det hele selv.

Plejehjemmet ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer.

Medlemmer for indeværende: Plejehjemmet Himmelev Gl. Præstegårds bestyrelse:

• Poul Erik Christiansen (Formand, Repræsentant for Roskilde Rotary Klub)
    mail: pch@ok-fonden.dk
  • Paul Erik Weidemann (Næstformand, Repræsentant for OK-Fonden)
  • Mikkel Schlüter Friis (Repræsentant for OK-Fonden)
  • Ulrik Ahrendt-Jensen (Repræsentant for OK-Fonden)
  • Marianne Brandt (Medarbejderrepræsentant)
  • Niels Henning Johansen (Repræsentant for Roskilde Østre Rotary Klub)
  • Mikkel Damgaards (Repræsentant for OK-Fonden)
  • Enhedens chef Susanne Palmblad deltager også på bestyrelsesmøder.

Lov og tilsyn

Himmelev Gl. Præstegård er underlagt gældende lovgivning for plejehjem. Vi lever således op til lovkravene.

Der er dog områder, hvor vi vælger at tolke loven som et minimumskrav og gør os umage for at gøre pleje, omsorg og øvrige forhold endnu bedre, end vi skal.

Vi har tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet, Fødevarestyrelsen og fra Roskilde Kommune.

Derudover kan enhver kommune, der har borgere boende på Himmelev Gl. Præstegård, foretage tilsyn.