Margretecentret er et plejecenter, som ligger i skønne Maribo på Lolland.

Margretecentret er drevet af OK-Fonden, som har en vision om, at Livet skal leves – hele livet.

På Margretecentret er der hjertevarme, nærvær og plads til alle. Vi gør således en stor indsats for, at alle skal føle sig velkomne hos os. Vi befinder os i dejlige omgivelser med skønne haver og dyr. Vi har hønsegård med høns, hane, en huskat samt en besøgshund, der kigger forbi og skaber livsglæde i hverdagen. Vi har egen bus, som vi bruger til forskellige ture. Planlagte som spotane.

Vi har 56 boliger, som er indrettet på forskellig vis. Boligerne er opdelt i tre afdelinger: Rosenlunden, Lupinlunden og Kongelunden.

På Margretecentret har vi tilkøb. Det betyder, at beboere kan købe sig til for eksempel ekstra praktisk hjælp, ledsagelse ud af huset osv.

Medarbejdere

Vores personales engagement og omsorg er drivkraften i det daglige arbejde. Vi ønsker, at vores medarbejdere har høj faglighed. Det vigtigste er altid, at de har hjertet med, så det afspejler omsorgen til vores beboere. Alle skal føle sig velkomne.

Vi arbejder med et kontaktpersonsystem, selvom vi har et fælles ansvar for beboerne på Margretecenteret. Vi er opdelt i tre afdelinger; Rosenlunden, Lupinlunden og Kongelunden.

Vi holder løbende kursus- og udviklingsforløb (KUP)

Vi arbejder med tilkøbsydelser. Det vil sige, at beboerne kan købe sig til ekstra praktisk hjælp, eksempelvis ledsagelse til familiefester, indkøb m.m.

Vi spiser sammen med beboerne.

Ledige stillinger i OK-Fonden.

Ledelse

Jeanette Kirkhammer er chef for enheden.

Bestyrelsesformand: Paul Erik Weidemann

Næstformand i bestyrelsen: Mikkel Schlüter Friis

Bestyrelsesmedlem: Ulrik Ahrendt-Jensen

Bestyrelsesmedlem: Marie-Louise Brehm Nielsen

Deltager: Mikkel Damgaards

Enhedens chef deltager også i bestyrelsesmøder.

Måltiderne er en hyggelig stund, som vi værner om på Margretecentret. Til måltiderne samles personale og beboere og spiser sammen. De synes vi, er med til at styrke de sociale relationer. Fjernsyn og radio bliver slukket under vores måltider, så vi kan komme hinanden ved.

De forskellige måltider

Vi får leveret mad fra Fælleskøkkenet:

• Morgenmad: Brød, mælkeprodukter, øllebrød, havregrød med mere.
  • Frokost: Smørrebrød og lune retter, som serveres på fad.
  • Kaffe, kage og frugt efter ønske og behov serveres i løbet af dagen.
  • Aftensmad: Der serveres en varm ret.
  • Natmad: Ostemad eller efter behov.

Tilsyn

Livets afslutning

OK-Fondens vision er, at Livet skal leves – hele livet.

Vi ved, at også livets afslutning er mindst lige så vigtigt at få tilrettelagt og taget hånd om. Præcis på den måde, det enkelte menneske eller familien ønsker det.

Derfor er livets afslutning en lige så væsentlig del af OK-Fondens fokus, som visionen om, at livet skal leves – hele livet.

Vi vil meget gerne i dialog med hver enkelt beboer og familien om tilrettelæggelsen af den sidste tid.

Vi har gennem den seneste tid styrket vores medarbejderes faglighed og fokus på døende betydeligt, for at sikre størst mulig tryghed helt frem til livets afslutning – og for familien også tiden derefter.

Vi ved, at dette emne kan være svært at tale om. Vi respekterer derfor, at tiden skal være moden til det, og vi er klar over, at samtalen skal foregå i de rigtige rammer.

Giv derfor gerne udtryk for, hvordan vi skal tilrettelægge denne dialog sammen med jer.