fbpx

Øget samarbejde mellem SOSU skolerne og praktikstederne

Kristian Husted, afdelingssygeplejerske og ansvarlig for SOSU- og sygeplejerske uddannelsen på OK-Fonden Lotte:

– Der er ikke nogen ”overlevering” fra skolen, når eleverne ankommer, så vi besluttede at skrive til de kommende elever, at de var velkomne til at besøge os forud for praktikstart. Det giver en blødere start og dæmper den præstationsangst, de kan have. I praktiktiden er vores undervisning en del af onboardingen – både her på Lotte og til faget i bred forstand.

– Jeg har et månedligt status-møde med vejlederne, hvor de kommer med ønsker til emner. I den ugentlige undervisning, kobler jeg teorien til de beboere, eleverne arbejder med til daglig. Det er de virkelig glade for. Det er vigtigt, for det handler om, at vi skal kunne sende vores elever og fremtidige kollegaer i faget ud i arbejdslivet med en faglighed, som de forstår at bruge.

Cathrine Misser Brynfeldt, social- og sundhedshjælper & Kristian Husted, afdelingssygeplejerske og ansvarlig for SOSU- og sygeplejerskeelever på OK-Fonden Lotte.

Opfordring til skolerne

– Der tales rigtig meget om det store frafald på sundhedsuddannelserne. Jeg har foreslået skolen, at de interviewer os om vores erfaringer, og at de inviterer os ud at undervise på skolen . Måske kan vi på den måde bidrage til, at vi får uddannet flere i plejesektoren. Det kræver et bedre samarbejde mellem skolerne og praktikstederne. Vi skal tættere på hinanden, og vi skal arbejde med overgangen.

– I OK-Fonden er vi klar!

Elevpladsen er blevet min arbejdsplads

Cathrine Misser Brynfeldt er blevet ansat som social- og sundhedshjælper på OK-Fonden Lotte, hvor hun også havde sin elevpraktik. Cathrine fortæller her om at finde sin helt rette hylde:

Jeg har tidligere lavet lidt af hvert og prøvet at finde den rette hylde. Jeg er meget empatisk og vidste, at det skulle være noget med mennesker. Jeg ville også gerne have en uddannelse med sikkerhed for job, så SOSU-uddannelsen viste sig at være det helt rigtige for mig.

– Som elev kom jeg i fire måneders praktik her på OK-Fonden Lotte. Det var var meget overvældende at komme fra skolen ud i plejen og stå med det store ansvar, det er at passe på mennesker, som er helt afhængige af min hjælp.

Jeg havde ikke været på arbejdsmarkedet på den måde før, men efterhånden fik jeg lært rigtig mange ting og begyndte at finde min plads i det. Når der var noget, jeg syntes, oversteg mine kompetencer, var jeg god til at bede om hjælp – og så fik jeg det.

Jeg følte mig anerkendt

– Heldigvis syntes de, jeg gjorde en god indsats, at jeg virkelig prøvede og var god til at løse opgaverne. Den følelse af at opnå noget, af succes, det har ikke altid været lige nemt for mig i mit liv, så det gjorde rigtig meget, at jeg følte mig anerkendt.

– Jeg var ikke så glad for den afdeling, jeg startede på. Der var noget kemi, der ikke helt passede. Men vi fik nogle gode snakke om det. Her er meget fokus på, at arbejdsmiljøet skal være i orden, så jeg fik lov at flytte til en anden afdeling, hvor jeg afsluttede min elevtid. Det betød meget for mig, at der blev lyttet til mig, og jeg endte op med at være rigtig glad for at være her. Som nyuddannet blev jeg tilbudt ansættelse på Lotte, og det takkede jeg ja til.

Man giver rigtig meget af sig selv, når man er på arbejde, men man får også bare rigtig meget igen. Jeg holder simpelthen så meget af beboerne! At komme på arbejde og vide, at man er noget for nogen, og at de er glade for, man kommer. Selvfølgelig er her udfordringer, og man kan blive frustreret. Men jeg elsker at være her. Det er så berigende at vide, at man gør en forskel.

– I elevtiden får vi fast undervisning af vores afdelingssygeplejerske Kristian i forskellige emner – fx diabetes, demenssygdomme, ernæring, tryksår og forflytninger. Det er spændende og inspirerende og også hyggeligt at mødes med elev-kollegaer og lære nyt og få mulighed for at stille spørgsmål. På skolen så vi i en bog og blev undervist i, hvordan vi skulle gøre tingene, men det er selvfølgelig noget helt andet, når man skal gøre det i virkeligheden. Så den undervisning vi får af Kristian, er helt anderledes. Den handler om de beboere, vi kender, og de opgaver, vi har i det daglige arbejde.

Glad for tilliden

– Nu er jeg selv blevet vejleder for en elev. Hun kommer fra Filippinerne, så ud over det faglige handler det også om at fortælle om den danske kultur, hvordan vi er på arbejdspladsen, de interne jokes, og den ”løssluppenhed”, der kan være, for eksempel når der opstår fredagsstemning en onsdag. Det er jo ikke altid, man forstår det, når man kommer fra et helt andet land. Jeg er glad for tilliden, og det er rigtig spændende. Man lærer meget af at skulle lære videre til andre.