Sophiero

Velkommen

Bo for dig selv eller med en ægtefælle trygt og samtidigt sammen med andre voksne lige ved siden af. Her i Hillerød er dejlig natur, høje træer og så skønt at bo, at kun é tidligere er flyttet ud efter at være flyttet ind. Der er gode transportforbindelser, indkøbsmuligheder og et ældrecenter tæt på boligerne.

Her er 18 boliger, der er opført som rækkehusbebyggelse for seniorer. Alle boliger er handicapvenligt indrettet og har egen have med terrasse. Til boligerne er der fælles grønne arealer samt veldisponeret fælleshus med gæsteværelse. Byggeriet i Hillerød er opført i 2000. ”Bofællesskabet ligger bare helt perfekt, og gæster på besøg synes vældig godt om stemningen hos os”, fortæller formanden.

”Hvor er her fedt, siger man tit til sig selv, når man kommer hjem. I Sophiero kommer vi hinanden ved i det daglige og i forbindelse med havedage, kortspil, madklubber osv. Du kan være sammen med andre hele tiden, hvis du vil. Du kan også bare gå ind til dig selv”. Sådan forklarer formand for seniorbofællesskabet Sophiero, Kirsten Wraae, hvorfor hun valgte den boligform og nu bor trygt side om side med andre voksne.

Formand: Gunni Engedahl

Næstformand: Flemming Storch Overgaard

Sekretær: Kirsten Esmann

Bestyrelsesmedlem: Hanne Sørensen

Bestyrelsesmedlem: Jette Hansen

Suppleant: Lotte Engstrup

Suppleant: Hanne Pehrsson

Ventelisteansvarlige

Lotte Jensen mail: lot_jensen@hotmail.com

Antal boliger: Der er 18 boliger fra 58,5 til 85,5 kvadratmeter.

Første torsdag i måneden er der fællesmøde. Her diskuteres forhold af betydning for alle beboere. Hvert år 15. august holder bofællerne fødselsdagsfest for hinanden og deres bofællesskab. Beboerne tager ofte på udflugt den dag. 15. august 2020 er bebyggelsen 20 år.

Klubber

I Sophiero er der mande-madklub, kortspil om tirsdagen og vinterklub i januar, februar og marts, hvor den står på gammeldags mad a la forloren hare og brunkål. En gang månedligt er der særlig pigeaften, hvor damerne, som har lyst til at være med, laver mad for sig selv. Kommende tilflyttere har naturlig indflydelse på de aktiviteter, der foregår i Sophiero.

Ekstraordinære aktiviteter

Bofællerne arrangerer julefrokost, grillmad i forbindelse med sankt hans, fælles arbejdsdag i haven med 1200 meter hæk og nytårsfest i fælleshuset. I Sophiero er et særligt udendørsspil blevet en dille. Krolf, som er en blanding af golf og kroket, er rigtig populært blandt beboerne. De spiller ofte krolf på deres fælles store grønne område lige udenfor døren. Fødselsdag forbigås ikke bare i tavshed. Flaget går nemlig til tops hver gang, en beboer har fødselsdag.  ”Så deler fødselaren en Gammel Dansk, en flødebolle eller sådan noget ud”, udtaler en beboer sig.

Fælleshuset, som gratis kan benyttes af alle, er indrettet med gæsteværelser, vaskerum, bad og toilet. 55 mennesker har fælleshuset plads til af gangen. Her er mulighed for at holde store fester, se tv sammen, spise middag med hinanden osv, fordi Sophiero har et veludstyret køkken. Fælleshuset anvendes også til foredrag.

Faciliteter

Bofællesskabet råder over værksted med værktøj, cykelskur og parkeringspladser til motorkøretøjer.

Nær seniorbofællesskabet ligger SuperBrugsen og Rema1000. Indkøbsmulighederne er altså fine. På ældrecentret, som også kun ligger kort vej væk, er der mulighed for at være med på for eksempel gymnastikholdet. Tre gange i timen kører bussen lige udenfor døren mod Hillerød by. Turen varer cirka 14 minutter.