Buen

De 16 andelsboliger er opført med henblik på seniorer. Alle huse er handicapvenligt indrettet og har egen have med terrasse. Til boligerne er der fælles grønne arealer samt veldisponeret fælleshus med gæsteværelse. Boligerne er bygget på den måde, at der ligger to eller tre, der er bygget sammen.

I Buen kommer du til at bo i egen bolig samtidig med, at du har naboer lige ved hånden. I Hillerød-området er der frisk luft, god plads og fine handelsmuligheder. ”Når vi hjælper hinanden med at holde græsset og klippe buskene, snakker vi så godt sammen”, siger Vagn Gravesen.

De første beboere i Buen flyttede ind i 2004. Før var her marker. Jorden, som Buen blev opført på, var udstykket fra en gammel herregård. I dag er Buen og resten af byen smeltet helt sammen. Tæt på seniorbofællesskabet ligger Sophiero. Det er også et af OK-Fondens seniorbofællesskaber.

”Vi har store grønne arealer med birketræer, æbletræer og for eksempel bærbuske”, siger Vagn Gravesen.

Formand: Susanne Stouge tlf.: 42 40 19 98

s.stouge@outlook.dk

Ansvarlig for ventelisten: Erling Bramsted på 51520134

Buen har 16 boliger med 20 beboere.

Antal lejligheder: De 16 boliger er 80, 90 og 105 kvadratmeter store.

Tirsdag er den store aktivitetsdag i Buen. Først er her gymnastik for dem, der har lyst til at være med. Bagefter er der kaffe og hyggesnak ved fælleshusets borde. Det er også i fælleshuset, at alle andelsboligforeningens fællesmøder bliver holdt. Første søndag i advent bliver juletræet tændt. Det er en fast tradition her. Nytårsaften og sankt hans aften spiser beboerne sammen i fælleshuset, hvis de da ikke er på familiebesøg udenfor bofællesskabet.

”Ens børn sætter jo pris på, at der er nogle andre til at se efter, om gardinet bliver trukket fra hver dag”. Sådan siger Vagn Gravesen, som er beboer i og formand for Seniorbofællesskabet Buen. ”Jeg tror, det er godt for én at møde andre mennesker til gymnastik og møder. Når er man er sammen, er det meget nemmere at spørge, om vi skal drikke en kop kaffe”.

”Vi har fællesmøde en gang om måneden en onsdag. Vi har lige snakket om, om vi skal til fast at arrangere fællesspisning før hvert møde”, fortæller formanden.

Fælleshuset er 145 kvadratmeter. Her er fuldt udstyret køkken med mikrobølgeovn, ovn, opvaskemaskine og alt i køkkengrej. Her er vaskemaskine, tørretumbler og strygerulle. Her er god plads til beboermøder, familiefester og aktiviteter for bofællerne. ”Vi har været 54-55 stykker engang. Jeg tror, vi var så mange til vores diamantbryllup, men da sad vi også lidt tæt”, siger formanden for Buen. Foran fælleshuset er en sø og en terrasse. ”Her sidder vi og drikker kaffe og snakker sammen om sommeren”.

Faciliteter

I Buen er der cykelskur og redskabsskur med plæneklipper, der kan forvandles til en fejemaskine.

Når beboerne i Buen holder fest i fælleshuset enten i fællesskab eller sammen med familiemedlemmer, har de af og til hentet færdiglavet mad udefra. Kokken og Jomfruen, brugsen og Skævinge Kro ligger i overkommelig afstand fra Buen. Tæt på bofællesskabet ligger busstoppestedet. Herfra går bussen tre gange i timen mod Hillerød Station. Her er blandt andet S-tog mod København. Hillerød er en god handelsby.