“I gør Ninus-dage til Plys-dage”

OK-Fonden Dyruphus har vundet Fyens Sind-pris

Medarbejderne på demensplejehjemmet OK-Fonden Dyruphus er stolte og rørte over at have fået årets SIND Fyn-pris.

– Vi har et dejligt arbejde, men det kræver meget af os menneskeligt og fagligt hver dag, så det betyder alverden, at en pårørende har haft overskud til at indstille os til prisen med så fine ord, siger social- og sundhedsassistent, Helle Petterson, som var med til overrækkelsen på vegne af sine kollegaer.

Rose Benzon og Helle Petterson modtog årets SIND Fyn-pris på vegne af deres kollegaer.
Kristian Kristiansen er manden bag de anerkendende ord, som overbeviste foreningen SIND om, at medarbejderne på Dyruphus skulle hædres for deres arbejde.

Det er tidligere pårørende til en beboer på Dyruphus, Kristian Kristiansen fra Odense, som har indstillet plejehjemmet til SIND-prisen. I sin begrundelse skriver han blandt andet:

”Der efterspørges hele tiden varme hænder indenfor plejesektoren. Jeg skulle som pårørende hilse og sige, at Dyruphus også kan levere varme hjerter og varme smil.

Jeg spurgte engang en af personalerne, om det ikke undertiden kunne være “hårdt” at arbejde så “tæt på”.

Nej, lød svaret. Den dag, jeg ikke længere kan gå hen og give en af beboerne et stort kram og mene det, da er det nok på tide at søge andet arbejde. Og så gik hun resolut hen og gav en kvindelig beboer en stor bamse-krammer. Dén blev der taget godt imod.

På Dyruphus søger man både at dække behovet for rent praktisk hjælp til beboeren, men ikke mindst er den psykosociale indsats af stor betydning. At tale med beboerne. At udforske mindernes geografi sammen, så længe det stadig er en mulighed. At være nærværende (og samtidig observant; et kunststykke af en linegang). At få solen til at rykke lidt nærmere, også på de mørke dage. At hygge om beboerne. Være tryghedsskabende. Alt-omfavnende. Kunne rumme borgerens smerte – og være på udkig efter løsninger. Finde smil, og plante solskin. Motivere. Gå ture. Plukke bellis sammen, og gå på æblerov i baghaven.

Gøre livets krav gældende. Hele livet. Være solidarisk med det. Eller med en lille omskrivning: Gøre Ninus-dage til Plys-dage. Så enkelt kan det siges.

Og som om at alt dét ikke var nok: også give sig tid til de pårørende. Før, under og efter. Hvor behov er. Empati, ophøjet i egen potens.

Som bare én pårørende (ud af flere, ved jeg) hvisker jeg det i tankerne stille og roligt ind i ørerne på hver enkelt ansat: Jeg vil så gerne have, at I bliver lidt længere. For også i dag ved jeg, at I vil have gjort en forskel.”

Landsforeningen for psykisk sundhed, SIND, uddelt en gang om året den fynske SIND-pris. Prisen går til mennesker, der gør en ekstra indsats for at hjælpe til den psykiske sundhed.